Comisia a lansat o foaie de parcurs privind indemnizația pentru reducerea tendinței de favorizare a îndatorării
Comisia Europeană a lansat, la 14 iunie, o foaie de parcurs privind indemnizația pentru reducerea tendinței de favorizare a îndatorării (DEBRA). Această inițiativă a fost anunțată în Comunicarea privind o impozitare a întreprinderilor care să fie adaptată secolului XXI, cu scopul de a atenua tendința de favorizare a îndatorării influențată de taxe și impozite. Potrivit Comisiei, majoritatea sistemelor fiscale actuale din UE acceptă plata dobânzilor la datorii drept cheltuială deductibilă, reducând baza fiscală în scopul impozitării veniturilor societăților. Cu toate acestea, costurile aferente finanțării prin capitaluri proprii nu sunt, de cele mai multe ori, deductibile din punct de vedere fiscal. Această lipsă de echilibru generează în rândul investitorilor o tendință de finanțare prin împrumut. Șase state membre (Belgia, Cipru, Italia, Malta, Polonia și Portugalia) au introdus deja o indemnizație pentru capitalurile proprii în scopul de a soluționa problema legată de tendința de favorizare a îndatorării, influențată de taxe și impozite. Cu toate acestea, lipsa coordonării dintre statele membre ar putea genera oportunități de planificare fiscală, care ar putea duce la evaziune fiscală și alocarea necorespunzătoare a investițiilor pe piața unică. Comisia ar putea da curs inițiativei prin implementarea a două abordări diferite: fie prin revocarea deductibilității plăților dobânzilor, fie prin crearea unei indemnizații pentru capitalurile proprii care să permită deductibilitatea fiscală a dobânzii de referință pentru capitaluri proprii. Cea de-a doua abordare ar consta în introducerea unei indemnizații pentru deducerea dobânzii de referință pentru toate capitalurile proprii ale societăților, noile capitaluri proprii sau capitalurile companiilor. Ar putea fi concepută o măsură specială pentru IMM-uri, având în vedere faptul că acestea se confruntă cu mai multe dificultăți în accesarea anumitor forme de finanțare prin capitaluri proprii. Baza legală pentru această inițiativă o reprezintă Articolul 115 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene referitor la armonizarea actelor cu putere de lege ale statelor membre, ce afectează în mod direct instituirea sau funcționarea pieței interne. Se preconizează că în luna iulie a acestui an Comisia va lansa o consultare publică pe această temă, urmând ca o propunere legislativă aferentă să fie lansată la începutul anului 2022.
Parlamentul European a convenit asupra CbCR și a comitetului de comitologie privind TVA
La 14 iunie, membrii Comisiei pentru afaceri economice și monetare (ECON) și ai Comisiei pentru afaceri juridice (JURI) din cadrul Parlamentului European au aprobat acordul la care au ajuns echipele de negociere din partea Consiliului UE și a Parlamentului European în ceea ce privește propunerea de directivă privind raportarea publică pentru fiecare țară (pCbCR). Propunerea de directivă, care impune companiilor care își desfășoară activitatea în UE, cu o cifră de afaceri anuală de peste 750 de miliarde de euro, obligația de a prezenta anumite informații financiare și nefinanciare, ar trebui aprobată de Parlamentul European în cadrul sesiunii plenare din luna septembrie. La 15 iunie, Comisia ECON a adoptat, de asemenea, o opinie favorabilă privind propunerea Comisiei referitoare la transformarea Comitetului TVA într-un „comitet de comitologie”. Potrivit documentului, procedura de comitologie se va aplica doar în legătură cu un set restrâns de norme care implementează prevederile Directivei TVA, pentru care este necesară o interpretare comună, iar o interpretare comună ar fi benefică atât pentru administrațiile fiscale, cât și pentru companii.
Subcomisia FISC a organizat o reuniune cu comitetul financiar francez
La 16 iunie, subcomisia pentru chestiuni fiscale (FISC) a Parlamentului European a organizat o reuniune cu membrii comitetului financiar din cadrul parlamentului francez. În cadrul reuniunii, aceștia au discutat raportul Impozitarea digitală: Negocierile de la nivelul OCDE, reședința fiscală a companiilor digitale și o posibilă taxă digitală europeană, întocmit de raportorii Andreas Schwab și Martin Hlaváček, din cadrul Parlamentului European, și raportul privind evaziunea fiscală practicată de întreprinderi la nivel internațional, realizat de raportorul Bénédicte Peyrol, membru al parlamentului francez. În aceeași zi, membrii subcomisiei FISC au discutat și amendamentele la raportul din proprie inițiativă privind „reformarea politicii UE privind practicile fiscale dăunătoare (inclusiv reforma Grupului de lucru pentru codul de conduită în domeniul impozitării întreprinderilor)”. Raportorul, Aurore Lalucq (Alianța Progresistă a Socialiștilor și Democraților, Franța) a subliniat că, în condițiile în care se observă o evoluție a concurenței fiscale neloiale , Codul de Conduită trebuie actualizat în mod corespunzător. Raportorul Herbert Dorfmann (Partidul Popular European, Italia) a declarat că este necesară o actualizare a Codului de Conduită, fără ca acesta să fie complet reconceput, iar Codul nu ar trebui să devină un instrument cu forță juridică obligatorie, ci să rămână mai degrabă un instrument juridic neobligatoriu.
Sursă foto: European Tax Adviser Federation – ETAF